Dacă ești singur de Crăciun

Cum combați depresia și tristețea din preajma săbătorilor atunci când nu ai pe nimeni alături de tine!


Sărbătorile de iarnă sunt asociate cu momente de liniște, de bucurie şi reîntâlnirea cu cei dragi.

În ultimii ani, statisticile arată că din ce în ce mai mulți oameni se confruntă cu depresia, singurătatea sau sentimentul de gol sufletesc.

Activităţile desfășurate pe parcursul anului ne oferă posibilitatea refugiului în fața acelor aspecte ale vieții pe care nu vrem sau suntem prea puțin pregătiți să le conștientizăm.

Perioada sărbătorilor de iarnă reduce intensitatea activităților şi a formelor de evadare din cotidian…

Astfel, mulți oameni se văd puși în faţa acelor aspecte ale vieții de care reușesc pe parcursul anului să se țină departe: îndepărtarea de familie, lipsa unui partener de viață, prieteni care au deja o familie, o situație financiară deficitară.

Acesta este un fond propice instalării depresiei, susținut şi de cosmetizarea noțiunii de sărbătoare de Crăciun promovată de comercianţi şi televiziuni.

Statul peste program la serviciu, numărul sarcinilor de realizat, ieșirile cu prietenii, obiceiurile zilnice, toate acestea dau senzația de umplere a timpului și, în același timp, pot deveni un scut împotriva singurătății sau a nemulțumirilor legate de propria persoană.

De obicei, când vine vorba de Sărbători, prietenii, colegii cunoștințele cu care ne împărțim timpul de-a lungul anului aleg să onoreze diverse invitații sau să meargă în vacanţe.

Expresia „să fii în rândul lumii” își găsește utilizarea în această perioadă și creează o falsă presiune asupra celor ce nu au posibilitatea sau nu au disponibilitatea emoţională să se comporte corespunzător ”tradiției”.

Fiind o perioadă de bilanț, de introspecție, senzaţia de melancolie este cumva firească.

Există o tendință generală de a ne focaliza de obicei pe ceea ce nu avem sau ne lipsește și mai puțin pe a conștientiza ceea ce deținem deja.

Evitarea aceste stări din preajma Sărbătorilor necesită atât realism, cât și capacitatea de a ne bucura de ceea ce avem.

Ce avem de făcut?

1. Să privim cu obiectivitate comercializarea Crăciunului.

Acesta nu este despre decoraţiuni în exces, despre “miracole”, despre fericire automată sau despre cadouri scumpe.

Este important să nu cădem în capcana de a face eforturi fără sens pentru ca totul să fie perfect, să nu credem că avem obligația de a fi fericiți conform unui anumit program sau după cum ne arată reclamele şi filmele.

2. Să avem grijă de propria persoană conform posibilităţilor.

Dacă avem activități statice, de birou, să profităm de zilele libere și să facem mișcare sau plimbări în natură.

Să evităm consumul de alcool sau alimente în exces pentru că, pe termen lung, pot crea senzația de epuizare fizică și de oboseală

3. Să valorizăm ceea ce suntem şi să conştientizăm ceea ce avem.

Unii oameni se consideră valoroși în funcție de anumite comportamente care nu-și găsesc locul de Crăciun: muncesc foarte mult sau sunt în poziții de conducere, iar perioada Sărbătorilor îi pune față în față cu singurătatea.

În astfel de situații, este indicat să restabilim legătura cu propria persoană, iar atunci când tragem linie la final de an, să ne concentrăm pe realizări, pe ceea ce am dobândit sufletește și mai puțin pe nereușitele materiale.

4. Să ne reconectăm cu copilul interior.

Cercetările arată că un copil râde în medie de 400 de ori pe zi, în timp ce un adult mai râde doar de 18 ori pe zi.

Sărbătorile de iarnă pot fi o ocazie bună pentru a ne reconecta cu magia copilăriei și pentru a ne da voie să ne bucurăm de lucruri mici, simple.

5. Să privim cu încredere spre viitor.

Pe parcursul unui an putem avea parte de realizări, de bucurii, dar și de momente mai puțin fericite, anumite persoane au plecat din viețile noastre, altele abia au intrat.

În această perioadă, este bine să fim sinceri cu noi înșine, să privim obiectiv provocările vieții și să nu încetăm să ne dorim sau să avem încredere în ceea ce ne poate aduce noul an.

6. Si medicina alternativă ne vine în ajutor.

• Ceai de sunătoare. Această plantă are capacitatea de a mări nivelul de serotonină, ce permite creierului să regleze somnul, pofta de mâncare și buna dispoziție.

• Masaj – este recomandat și pentru relaxarea psihică după perioade de efort susținut.

• Meditaţie şi meloterapie – pot oferi momente de relaxare și liniște mentală, de reîntâlnire cu noi înșine.

• Şedințe de acupunctură – favorizează instalarea stării de bine.

Un articol de Mihaela Iliescu


About the author

Pîrvan Alexandra

View all posts