teama de a vorbi in public

Cum depășești teama de a vorbi în public, într-o singură săptămână?


Fie că este vorba despre o şedinţă cu părinţii, de un discurs pe care trebuie să-l susți la o petrecere aniversară ori despre un discurs susţinut în fața a sute de oameni, a vorbi în public pare, pentru mulţi dintre noi, dificil.

Unii oameni încearcă să evite situaţiile de acest gen, alţii nu dorm noaptea făcându-şi griji în legătură cu acel eveniment, iar în cazul altora, teama apare doar când trebuie să vorbească în faţa unui grup de oameni necunoscuţi, nu şi faţă de prieteni sau persoane cunoscute.

Toate aceste „simptome“ ascund ceea ce psihologii numesc glosofobie sau teama de a vorbi în public. Sunt foarte mulţi cei care trec prin asemenea stări, când se trezesc în faţa unei mulţimi.
În România nu există o statistică clară a glosofobiei, însă cele din străinătate arată că în jur de 40% din oameni au trac să vorbească în public, mai mult sau mai puţin intens.

Totuși, să zicem că trebuie să vorbești în fața unor oameni, peste o săptămână, iar tu ești mort de frică, ce trebuie să faci?

SĂ URMEZI ACEȘTI PAȘI:

1. Pregătește-ți bine discursul.

Scrie discursul, exersează-l, apoi notează punctele cheie, dar nu citi de pe foaie fiecare cuvânt în parte. Pregătește-ți discursul temeinic, astfel încât să fii gata să răspunzi oricărei posibile întrebări.

După ce l-ai aprofundat, cere o părere unei persoane apropiate.

2. Fă-i să te asculte

Specialista Shelle Roşe Charvet, din Canada are o părere foarte bine fondată, cu privire la publicul care te ascultă, în momentul în care susți un discurs: „Nu te poţi uita în ochii tuturor celor care te ascultă, dar este bine să-ţi stabileşti câteva persoane, din unghiuri diferite, către care să-ţi aţinteşti privirea. Nu trebuie să gesticulezi prea mult, dar nici să laşi mâinile să cadă pe lângă corp”.

3. Scapă de stres

Pentru a depăşi stresul, psihologul Lenke Iuhoş spune că trebuie să ne activăm acele resurse interioare ale noastre, bazate pe experienţe anterioare, care ne-au făcut să ne simţim bine în calitatea de orator.

„Oamenii trec prin diferite faze în viaţă, iar succesul învingerii unei temeri, că e vorba de glosofobie sau de o altă fobie, ţine de cât de bine reuşim să ne aducem aminte de aşa-zisele momente de glorie pe care le-am trăit. Încrederea în sine este un indicator pe care doar noi îl putem regla şi îmbunătăţi, ţine foarte puţin de lumea din jur. Atunci când ne aducem aminte de un mic discurs în faţa oglinzii care ne-a făcut să ne simţim încrezători în sine, automat vom reuşi să activăm acea resursă interioară de orator, de showman, iar efectele se vor declanşa în lanţ: vorbim din suflet, sincer, folosind şi transmiţând emoţii puternice publicului nostru“, spune psihologul.

4. Organizează-te

Un studiu științific, realizat de Universitatea din Indiana, spune că putem scăpa de tracul vorbitului în public, dacă suntem organizați și organizăm bine și speech-ul.

Dacă îți este greu să reți tot speech-ul, poți nota ideile principale pe o hârtie. Aruncă din când în când câte o privire pe notiţe, pentru a te asigura că nu ai omis anumite puncte ale discursului.

Cum faci față publicului?

Oricât de scorțos ar fi publicul tău, prezentările care încep cu o glumă sunt preferate în orice condiţie socială. Poţi spune o anecdotă sau o poveste personală, orice replică sau întâmplare care să descreţească frunţile persoanelor pe care le ai în faţă.

Încearcă să fii mai relaxat, nu îți va tăia nimeni capul, crede-mă!


About the author

Echipa Citate Impresionante

View all posts

Lasă un răspuns